lördag 9 augusti 2008

Vägning


Idag var det dags för en officiell vägning igen.
När de kom hem från Knytt hade Avril gått ner till 54 om jag inte missminner mig. De andra vägde ungefär som vanligt.
Sen de kom hem har jag helt bytt diet. Nu får de två olika sorters gegga morgon och kväll. Förut fick de en stor portion som skulle räcka hela dagen och det blev ofta kvar lite till dagen efter. Då bjöd jag oftast på grönsaker bredvid och gömde fröna i gräs och annat.
Nu har de några fodergömmor som de ägnar sig åt när frukosten är uppäten. Det funkar bra och de är inte alls lika tiggiga som de var förut. Då ville de ha extraportioner en gång i timmen, och jag bjöd dem ofta på en näve eftersom Hugo absolut inte fick gå ner i vikt.
Både de och jag verkar trivas med upplägget. De får gräs, grönsaker, bär och ibland någon frukt vid sidan om samtidigt som de har geggor med frön i olika tillstånd morgon/kväll. Fröna räcker några timmar och dötiden utan frön ägnas för det mesta åt lek eller fodersök.

Dagens resultat var dessa

Hugo 33 gram. Det är jättebra då jag var orolig för att han skulle gå ner i vikt av att inte bli extramatad hela tiden. Men då han hållit vikten och ser muskulös och fin ut verkar det här vara det bästa vi testat hittills.
+-0 gram sen 30 juni
+ 3 gram sen 24 januari
Winchester 44 gram. Det är också riktigt bra! Han ser också utmärkt ut i hullet och har såna fina muskler så jag skulle tro att det här är hans idealvikt. Om jag minns rätt har han inte kommit ner i såhär lagom vikt sen de började banta.
- 4 gram sen 30 juni
- 6 gram sen 24 januari
Petronella 46 gram. Eventuellt nåt gram för mycket, men hon är inte fet eller överviktig på något sätt utan riktigt lagom. Dessutom flyger hon duktigt och har fina muskler. Vi är så nöjda så.
Och så till fröken fläsk herself:
Avril 48 gram!! Jag älskar den här dieten! Hon har inte vägt såhär lite på länge. Nu är det inte jättemycket kvar innan hon blir lagom. Min duktiga lilla sessa.
- 10 gram sen 30 juni
- 8 gram sen 24 januari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar