måndag 19 juli 2010

blixtar


Natt 2 i voljären (alltså den 13/14.07) blev det plötsligt en väldig åska med blixtar och ösregn. Klockan 3 på natten vaknade jag och bestämde mig för att gå ut och se hur det gick för turisterna (som måsarna hånfullt brukar kalla dem). När jag kom in i voljären dök Rosie genast ner på mig, så henne tog jag fast och stoppade in i huset. Isabella slängde sig över mig ett par sekunder senare, blöt som sjutton. Hon påstod att hon ville komma in och sova under täcket med mig. Det fick hon då rakt inte men däremot kunde jag tänka mig att trycka in henne genom ingångshålet till fågelhuset. Detta fann hon en smula förolämpande ända tills hon insåg att det inte regnade där. Då knaprade hon nöjt med näbben och skrattade högt för sig själv när hon tänkte på de andra som satt ute i regnet.

Jag erbjöd rättvist de andra fåglarna skjuts in, men Winchester påstod bara att han och Petronella var på smekmånad i djungeln så de ville absolut sitta kvar i sitt träd. Fjådor den mesproppen hade satt sig under taket och Lizette ville då absolut inte komma in. Hon var ju ute på äventyr! Nöjt tronade hon på voljärens högst belägna pinne, med en dyngsur, slokande tofs men ett nöjt leende i mungipan. Där skulle hon sitta och titta på blixtarna ifred sa hon.

2 kommentarer:

  1. Har du visat Twister för Lizette månntro? Innan sommaren är slut kommer hon att hävda att hon ska jaga stormar och fara runt världen i jakt på maffiga blixtar - jag bara varnar dig! ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har nästan slutat förvånas över deras galenskaper nu, men tack för varningen, det kan behövas ;)

    SvaraRadera